Google AdWords – co musisz o tym wiedzieć, żeby zacząć?

AdWords – co musisz o tym wiedzieć, żeby zacząć?

Kiedy prowadzimy biznes, nie sposób pominąć w tym takiego aspektu, jakim jest szeroko rozumiany marketing internetowy. Obecnie dostęp do Sieci w Polsce ma blisko 25 milionówosób. Nie ma zatem możliwości, aby rozwijać swój biznes i nie wdrażać działań związanych z marketingiem internetowym. Zapewne nie raz i nie dwa sprawdzaliście w Sieci produkt, zanim podjęliście decyzję o jego zakupie. Z pewnością też niejednokrotnie wpisywaliście w wyszukiwarkę Google interesujące was frazy, które przekierowały Was na stronę wybranego sklepu lub produktu. To, że dany sklep pokazał się wam jako pierwszy, to wynik działań związanych właśnie z marketingiem internetowym. Pojęcie to, jest jednak bardzo rozległe i ciężko w jednym zdaniu zawrzeć, na czym ono dokładnie polega. Bez problemu jednak jesteśmy w stanie wymienić elementy, które wchodzą w jego skład. Jednym z nich jest kampania Ad Words. Od czego jednak zacząć, aby ją w odpowiedni sposób przygotować? I co najważniejsze: Jak działa taka kampania?

Przygotowanie kampanii AdWords

To, że banery kampanii AdWords wyświetlają się po wpisaniu odpowiednich fraz kluczowych, to efekt tego, jak taka kampania została przygotowana. Wbrew pozorom, wcale nie jest to takie proste, jak mogłoby się nam początkowo wydawać. Aby skrupulatnie i dokładnie przygotować kampanię AdWords, musimy przede wszystkim zacząć od wyboru odpowiednich słów kluczowych, które będą powiązane z naszą marką/produktem. Nie zawsze jednak słowa, które na pierwszy rzut oka wydają nam się najlepsze, w rzeczywistości takie będąą. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, ze każda branża ma konkurencję – mniejszą lub większą. Dlatego do wyboru najlepszych dla nas słów kluczowych, idealna będzie pomoc bezpłatnego narzędzia Google, jakim jest planner słów kluczowych. Zasada jego działania jest bardzo prosta: wystarczy, że wpiszemy interesujące nas słowo/zdanie w odpowiednie okienko, a planner pokaże nam jak przedstawia się konkurencja w tej branży. Starajmy się wybierać takie słowa i frazy, które mają tę konkurencyjność najmniejszą. Wówczas, znacznie łatwiej i przy włożeniu mniejszych budżetów, będziemy w stanie „pokazać się” użytkownikowi Sieci w wyszukiwarce.

Same frazy to jeszcze nie wszystko

Wybranie właściwych fraz kluczowych dla naszej kampanii, to jednak dopiero pierwszy krok do sukcesu. Kiedy już mamy frazy i słowa kluczowe określone, należy stworzyć odpowiedni tekst, który będzie się wyświetlał użytkownikom przy naszych banerach. To jednak także wymaga od nas pewnej logistyki. Tekst, który będzie się wyświetlał użytkownikom, musi nie tylko zawierać frazy dopasowane za pomocą plannera słów kluczowych, ale też musi mieć odpowiednią długość. Do tego celu także mamy odpowiednie narzędzie. To, co jednak jest dla nas najistotniejsze, to fakt, ze długości tekstu reklamowego wyświetlanego w kampanii AdWords nie mierzymy w ilości znaków, a w pikselach. Dlatego też, konieczne jest korzystanie z narzędzi Google, nie zaś np. z licznika słów czy znaków. W żaden sposób nie będzie on dla nas w tym przypadku miarodajny.

Tekst to potęga – nie zapomnij o CTA

Posługując się narzędziem Google, które będzie dla nas liczyć piksele składające się na tekst naszej reklamy, nie możemy zapominać o tym, że nadal mamy do czynienia z REKLAMĄ. Co za tym idzie, musimy w jakiś sposób zachęcić odbiorcę do tego, aby kliknął w nasz baner reklamowy. Najlepszym na to sposobem jest wdrożenie prostego zabiegu, określanego skrótem CTA ( z ang. Call To Action). To bardzo proste wyrażenie, mogące brzmieć np. „Sprawdź już dziś”, „Zobacz najnowsze promocje”, „Zapoznaj się z najnowszym katalogiem” etc. Chodzi o to, aby wpłynąć na użytkownika w taki sposób, aby kliknął i zobaczył, co mamy mu do zaoferowania. Zastosowanie zabiegu, jakim jest CTA to jednocześnie najprostszy, ale też z reguły najbardziej skuteczny na to sposób.

Czas trwania i wyświetlania się reklamy

Kolejnym czynnikiem, który musimy ustawić przy komponowaniu kampanii AdWords, jest czas jej wyświetlania. Dlaczego ma to takie znaczenie? Przede wszystkim chodzi o wygenerowanie ruchu. Jeśli znamy swoją branżę, wiemy, kiedy mamy największy ruch na stronie, wówczas mamy już pierwsze dane do tego, aby odpowiednio ustawić czas wyświetlania takiej kampanii. Dla jednych będą to godziny poranne – przykładowo: Bar śniadaniowy oferujący zniżki nie powinien wyświetlać reklamy w nocy, tylko właśnie w godzinach porannych ; Z kolei taksówkarze, którym zależy na kursach weekendowych i nocnych, powinni skupić się na wyświetlaniu kampanii w odpowiednich godzinach, np. od piątku wieczór do niedzieli nad ranem. Mało kto o tym wie, a ta niewiedza jest efektem niezadowolenia i narzekania na to, że kampania AdWords jest dla nas nieopłacalna.

Budżet czyli za co ja właściwie płacę?

Przechodzimy do ostatniego punktu, który jest tak naprawdę najważniejszy, jeśli chodzi o efekty kampanii AdWords, czyli do budżetu. W kampanii AdWords funkcjonuje rozliczenie „za klik”. Oznacza to, że jeśli ktoś nie kliknie w naszą reklamę, nie tracimy budżetu, który w nią zainwestowaliśmy. Tak najprościej można opisać model rozliczenia kampanii. To, jaki budżet ustalimy, zależy jednak od wielu czynników. Nie bez znaczenia będzie tutaj oczywiście konkurencyjność branży. Zależnie od tego, jak duża ona jest, powinniśmy dopasować budżet. To z pewnością będzie nam w stanie doradzić doświadczony specjalista PPC. Zasada jest jednak zawsze ta sama – im większa konkurencja w danej branży, tym większy budżet musimy zainwestować. Jest to jednak działanie, które warto wziąć pod uwagę, ponieważ jego efekty są bardzo szybko dla nas widoczne i odczuwalne. Przy dobrze zoptymalizowanej i przygotowanej kampanii AdWords jesteśmy w stanie wygenerować większy ruch jak i zwiększyć sprzedaż już po tygodniu od wdrożenia! Pozycjonowanie czy sama optymalizacja strony, nie przyniosą nam efektów tak szybko. Co więcej, jeśli dokładnie będziemy analizować przebieg kampanii, jesteśmy w stanie za każdym razem ją ulepszać: inwestować mniej, a zarabiać więcej. Zasadniczo takie jest główne zadanie kampanii AdWords. Jeśli jednak pominiemy którykolwiek z powyżej opisanych kroków, może się to nie udać.

Podziel się swoją opinią