Kampania AdWords – czy to się w ogóle opłaca?
Kampania AdWords – czy to się w ogóle opłaca?
Z pewnością każdy z was, zetknął się już z pojęciem jakim jest kampania Ad Words. Co więcej, z całą pewnością wiecie mniej więcej, na czym takakampania w dużej mierze polega. Dla przedsiębiorcy, który jednak chce uzyskać realne zyski ze sprzedaży swoich towarów czy usług, znacznie bardziej istotny będzie fakt, czy inwestowanie w kampanię AdWords jest dla niego opłacalne. W poniższym artykule przyjrzymy się dokładnie tej kwestii.
Zanim zaczniesz liczyć zyski, zastanów się co chcesz osiągnąć
Przygotowanie dobrze zoptymalizowanej kampanii AdWords, to nie tylko dopasowanie wybranych przez nas słów i fraz kluczowych. Ważne jest tutaj też to, co dokładnie chcemy przy pomocy takiej kampanii osiągnąć. Dla jednych z nas może być to zwiększenie ruchu na stronie, dla innych – promocja własnej marki. Jednakże wspólnym mianownikiem tych wszystkich celów – w dalszej lub bliższej perspektywie – jest zwiększenie zysków ze sprzedaży oferowanych przez nas towarów i usług. Jednakże musimy pamiętać, że od tego, jaki będzie dokładnie cel naszej kampanii, w dużej mierze będzie zależał jej koszt. Tylko pytanie: jak go policzyć?
Czego potrzebujemy, aby policzyć koszt kampanii AdWords?
Na samym początku ustalmy jedno: do obliczenia tego, jak będą kształtowały się koszty kampanii AdWords, niezbędne są nam konkretne czynniki. Nie da się bowiem przeliczyć kosztów kampanii w żaden inny sposób, w dużej mierze dlatego, że jej rozliczenie jest „za klik” – czyli ponosimy koszta wtedy, kiedy ktoś faktycznie kliknie w link umieszczony w naszej reklamie. Jakie zatem czynniki są nam niezbędne do tego, aby we właściwy sposób policzyć koszt kampanii AdWords?
Po pierwsze: CTR ( z ang. Click Throug Rate). Dzięki tej zmiennej, dowiemy się, jak procentowo przedstawia się liczba osób, które faktycznie kliknęły naszą reklamę.
Kolejną zmienną jest współczynnik konwersji. Ma on ogromne znaczenie, jeśli naszym nadrzędnym celem jest to, by osoby, które zobaczyły reklamę, wypełniły odpowiedni formularz kontaktowy.
No i ostatni z czynników będących niezbędnymi do policzenia właściwego kosztu naszej reklamy, czyli CPC (z ang. Cost Per Clik). Zmienna ta – tak jak dokładnie mówi jej nazwa- wylicza jaki dokładnie jest koszt kliknięcia w naszą reklamę.
Skoro wiemy już, jakich zmiennych będziemy potrzebowali do wyliczenia kosztów naszej kampanii, przyjrzyjmy się temu, jak to policzyć. Bardzo dobrze będzie to zobrazować na konkretnym przykładzie.
Wzór czyli jak liczymy koszty kampanii AdWords
Najlepszym sposobem, na obliczenie kosztów, związanych z kampanią AdWords jest skorzystanie ze wzoru. Będzie on opierał się na powyższych danych, które zostały państwu szczegółowo opisane. Zanim jednak podstawimy do wzoru konkretne dane, musimy przyjąć pewną hipotezę, związaną z dokładnym przeliczeniem kosztów kampanii. Załóżmy zatem, że na 100 osób, które zobaczą naszą kampanię, jedna z nich kliknie w niego. Tym samym, nasz CTR wynosi dokładnie 1%.
Kolejnym założeniem, które musimy ustalić, jeśli chcemy prawidłowo wyliczyć koszt naszej kampanii AdWords, będzie określenie tego, ile wynosi współczynnik konwersji. Załóżmy zatem, że tak, jak w przypadku osób, które kliknęły reklamę, tak też taka sama ich liczba zdecyduje się na wypełnienie formularza kontaktowego. W tym przypadku, nasz współczynnik konwersji wynosi zatem 1%.
Załóżmy, że fraza lub też słowo kluczowe, które przekierowało konkretnego użytkownika Sieci na naszą stronę poprzez właśnie kampanię AdWords, kosztuje średnio 0,70 groszy. Tym samym, nasze CPC wynosi 0,7 zł.
Załóżmy, że nasza reklama wyświetliła się aż 20 000 razy i co setna osoba, podjęła decyzję o tym, że kliknie w banner reklamowy. Daje nam to 200 osób, które na stronie się znalazły. Dwie z nich wypełniły formularz kontaktowy a następnie dokonały zamówienia. Jak zatem policzyć to, ile wyniósł nas, jako przedsiębiorców, koszt sprowadzenia tych osób na naszą stronę? Wzór wygląda w ten sposób:
CKK(całkowity koszt kampanii) = LW (liczba wyszukań) x CTR x średnie CPC
W naszym przypadku będzie to wyglądało w sposób następujący:
CKK = 20 000 x 1% x 0,7zł = 140 zł
Skoro wiemy już, ile dokładnie wynosi całkowity koszt kampanii, sprawdźmy, jak konkretnie przedstawiają się poszczególne koszta z nim związane. Zacznijmy od liczby konwersji.
Wzór przedstawia się następująco:
Liczba konwersji = WK (współczynnik konwersji) x LO (liczba odsłon strony)
Przekładają ten wzór na nasze dane:
LK = 1% x 200 = 2
Przy dwóch konwersjach, sprawdźmy jeszcze jak przedstawia się średni koszt jednej transakcji. Obliczymy to przy pomocy wzoru:
Średni koszt transakcji = koszt całkowity kampanii / liczba konwersji
W naszym przypadku, wyliczenia będą przedstawiały się w następujący sposób:
Średni koszt transakcji = 140 / 2 = 70 zł
Sprawdzenie zatem, czy kampania jest dla nas opłacalna, czy też nie, jest naprawdę banalnie proste. Wystarczy, że porównamy ze sobą to, ile wynosi średni koszt transakcji i jaki dokładnie mamy z niego zysk.
Planowanie kampanii – rób to z głową!
W przypadku, kiedy planujemy naszą kampanię AdWords, zawsze starajmy się zrobić pewną symulację związaną z uzyskaniem przez nas przychodu. Wiadomo, że wszystko, co zaplanujemy, może okazać się albo nad wyrost, albo też wprost przeciwnie – za małe. Natomiast z całą pewnością, będziemy mieli już pewien ogląd naszej sytuacji. Wówczas też, w przypadku planowania kolejnych kampanii, będziemy dokładnie wiedzieć, z kosztami jakiego rzędu musimy się w tym przypadku liczyć.